زندگی – معاش سیستم ماشین تعمیر خودرو

زندگی – معاش: سیستم ماشین تعمیر خودرو ترمز خودرو خودرو

گت بلاگز وب‌گردی ١٠ مسئله ترمز ماشین که خوب است بدانید

هر راننده ای باید بداند که پرسشها مربوط به ترمز ماشین را چگونه چک کند. روتور تاب خورده، شلنگ ترمز سوراخ دار و جیر جیز ترمز از مرسوم ترین پرسشها ترمز هستند.

١٠ مسئله ترمز ماشین که خوب است بدانید

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان، آیا ترمز خودروی شما صدایی مانند جیر جیر تولید می کند؟ ماشین به یک سمت کشیده می شود؟ و یا یه گدال بزرگ روغن در کف پارکینگ شما به وجود آمده است؟ تمام این عوامل نشانه ی وجود مسئله در سیستم ترمز هست.

عبارات مهم : سیستم
ترمز یک وسیله ی نقلیه یک بخش مهم و مهم جهت ایمنی ماشین و سرنشینان آن هست. در حالی که سیستم ترمز به خودی خود قابل اعتماد است ولی نیاز به تعمیر و نگه داری درست دارد. همچنین زیاد کردن عمر ماشین معمولاً مشکلاتی را در سیستم ترمز به وجود می آورد.

ترمز چگونه کار می کند؟

سیستم ترمز زیاد خودروهای مدرن کاسه ای یا دیسکی هست. در ترمز دیسکی از یک روتور استفاده می شود که به کمک توپی چرخ، کالیپر، لنت های ترمز و یک سیستم هیدرولیک به سرعت باعث توقف ماشین می شود.

هنگامی که پدال ترمز فشار داده می شود، سیستم هیدرولیک فشار و ضربه ی وارد شده است بر روی پدال را انتقال می دهد در نتیجه کالیپر باعث می شود لنت ترمز بر روی روتور فشار وارد کند که باعث کم کردن سرعت ماشین می شود و در نهایت باعث توقف آن می شود.

سیستم ترمز کاسه ای نیز در اصل همین کار را انجام می دهد. زمانی که پدال ترمز فشار داده می شود سیستم هیدرولیک این فشار را انتقال می دهد در نتیجه لنت های ترمز به کاسه ی چرخ می چسبد که به توپی چرخ متصل هست. در نتیجه سرعت ماشین کم کردن می یابد و ماشین متوقف می شود.

سیستم های ترمز مدرن بسیار قابل اعتماد هستند، ولی این سیستم ها از قطعات بسیار زیادی درست شده است اند که معمولاً نیاز به تعمیر یا جایگزینی دارند.

١٠ مسئله سیستم ترمز

لنت ترمز: لنت ترمز فرسوده باعث زیاد کردن مسافت ترمزگیری می شود و همچنین باعث می شود که دو قسمت فلزی در ترمز به هم برخورد کنند و سطح روتور آسیب ببیند. اگر سطح لنت ترمز ترک بردارد( که زیاد در اثر بیش از اندازه گرم شدن آن به وجود می آید.) در وقت ترمز گیری ترمز صدای جیر جیر یا جیغ زدن تولید می کند. اگر لنت ها و روتور بیش از اندازه گرم شوند مسافت توقف زیاد کردن می یابد. اگر در وقت ترمزگیری صدای جیر جیر می شنوید وقت تعویض لنت های ترمز هست.

روتور(دیسک ترمز): سطح روتور باید کاملاً صاف باشد تا بتواند با کمک لنت ترمز ماشین را متوقف کند. اگر سطح روتور بر اثر گرما آسیب دیده باشد در وقت ترمز گیری پدال ترمز دائماً اوج پایین می رود. اگر سطح روتور بر اثر حرارت زیاد آسیب دیده باشد رنگ آن به آبی و بنفش عوض کردن خواهد کرد و در نتیجه ترمز به خوبی کار نخواهد کرد.

نشتی: نشتی در سیستم ترمز زیاد در بخش هیدرولیک اتفاق می افتد. اگر پدال ترمز پایین تر از حد معمول قرار دارد، نشان دهنده ی وجود نشتی در سیستم ترمز هست. نشتی در ترمز باعث کم شدن روغن ترمز می شود و نهایتاً ترمز دیگر کار نخواهد کرد. نشتی باید به سرعت پیگیری شود. وجود لکه ی روغن بر روی کف پارکینگ نشانه ی وجود نشتی هست.

چسبیدن لنت ترمز به روتور: کالیپر ترمز باعث می شود لنت های ترمز به سطح روتور بچسبند و در نهایت ماشین متوقف شود. اگر نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها روی آن قرار دارند خراب شوند، لنت ها و روتور دائم درگیر می شوند و به هم میچسبند. در این حالت معمولاً ماشین به یک سمت کشیده می شود، در نتیجه لنت های ترمز و روتور بیش از اندازه گرم می شود و به سرعت فرسوده می شوند. همچنین بر اثر چسبندگی لنت ها و روتور شتاب گیری ماشین نیز کم می شود. درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح روتور زیاد از یک مسئله هست، این مسئله می تواند پرسشها زیادی را به وجود بیاورد و باید هرچه سریعتر این مسئله بر طرف شود.

روتور فرسوده: فشار زیاد به روتورهای ترمز می تواند باعث تاب خوردن و فرسوده شدن آن شود. رانندگی در خارج شهر و سطوح ناهموار مانند کوه یا بکسل کردن خودروهای دیگر می توانند باعث ایجاد تاب خوردگی در روتورها شود. حتی پارک کردن در کنار سیستم های خودکار پاشش آب می تواند باعث ایجاد مسئله در روتورها شود. لیکن آب سرد به روتور ها پاشیده می شود و باعث ایجاد مسئله در روتورها می شود. روتورهای تاب خورده در وقت ترمزگیری معمولاً باعث ایجاد مسئله در فرمان می شود و لرزش به وجود می آورند. روتورهای تاب خورده همچنین باعث زیاد کردن مسافت ترمزگیری می شود یا اینکه ترمز ضد قفل قبل از موعد مقرر درگیر می شود.

Brake Fade: به حالتی گفته می شود که به علت کم کردن اصطکاک بین روتور و لنت ترمز، قدرت ترمز گیری کم می شود. اگر وسیله ی نقلیه زیاد از حالت معمول طول می کشد تا متوقف شود به احتمال زیاد مسئله کم شدن اثر ترمزگیری رخ داده هست. در زیاد مواقع این مسئله یک مسئله کوتاه مدت است ولی می تواند مدت طولانی طول بکشد. جهت مثال رانندگی کردن در سرازیری به مدت طولانی می تواند باعث گرم شدن ترمزها شود و باعث شود لنت های ترمز و روتور به خوبی کار نکنند. زمانی که ترمزها دوباره خنک شوند باید دوباره به حالت عادی خود برگردند و توانایی خود را دوباره به دست بیاورند. Brake Fade می تواند به صورت موقتی باشد، سپس باید لنت های ترمز و روتورها تعویض شوند. این از نخستین نشانه های گرم شدن بیش از اندازه ی ترمزها است و می تواند به لنت ها و روتورها آسیب بزند.

دود کردن ترمزها: دود کردن ترمزها می تواند شرایط خیلی خطرناکی را ایجاد کند. گرم شدن بیش از حد ترمزهایی که دود می کند به این معنی است که لنت های ترمز در حال سوختن است و یا اینکه چیزی بر روی ترمزها چکه می کند. اگر این اتفاق بیفتد، لنت ها ممکن است برق افتاده باشند( اشاره به آیینه شدن لنت ترمز دارد.)و بر عملکرد ترمزها اثر بگذارد.

چراغ ترمز: اگر چراغ ترمز ماشین روشن شود این مسئله می تواند جدی باشد و نشان دهنده ی یک مسئله جدی در سیستم ترمز باشد. در زیاد مواقع نشان دهنده ی وجود مسئله در سیستم هیدرولیک است و وسیله ی نقلیه باید هرچه سریعتر بازرسی و تعمیر شود. اگر چراغ ترمز روشن شد به هیچ عنوان با وسیله ی نقلیه تان رانندگی نکنید این کار اصلاً امن نیست. در بعضی وسایل نقلیه این چراغ وظیفه ی دیگری نیز دارد و نشان می دهد ترمز دستی اوج هست.

مشکل در شلنگ ها: شلنگ معیوب یا آسیب دیده می تواند باعث شود تا کالیپرها به صورت یکنواخت کار نکنند. در نتیجه هنگام ترمزگیری ماشین به یک طرف منحرف می شود. اگر در هنگام ترمزگیری این اتفاق می افتد هرچه سریعتر باید سیستم ترمز چک شود. بعضی مواقع فشار روغن ترمز در کالیپر بر اثر شلنگ های ایراد دار به خوبی انتقال یافته نمی شود و مسئله ایجاد می کند.

ترمز دستی: احتمال این وجود دارد که هنگام رانندگی فراموش کنید که ترمز دستی را آزاد کنید، در نتیجه عملکرد ماشین دچار مسئله می شود و ممکن است سیستم ترمز آسیب ببیند. اگر فکر می کنید ماشین به مشکل شتاب می گیرد یا شما صدای صوت و جیر جیر می شنوید، ترمز دستی را چک کنید و مطمئن شوید که اوج نیست. اگر مدت وقت طولانی با ترمز دستی اوج حرکت کنید ممکن از بعد از آزاد کردن آن ماشین دیگر حرکت نکند.

منبع: دنده6
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: سیستم | ماشین | تعمیر خودرو | ترمز خودرو | خودرو |

نویسنده : topsblog